EDUCATIE

 

 

Educatieve Visie

De Nollen is de ontmoetingsplek voor iedereen die meer wil ontdekken en leren over kunst en de natuur. Jong en oud wordt bij ons ondergedompeld in een wereld van zien, doen en beleven.

Volgens van de Wint moet de kunstenaar dingen zelf ontdekken en op eigen waarneming baseren. Experiment en proces komen op de eerste plaats, ‘eindproduct’ en verkoopbaarheid mogen geen rol spelen. We stimuleren daarom een onderzoekende en wetenschapswijze houding. Met echte natuurobjecten en relevante kunstonderwerpen om te verwonderen en onderzoeksvaardigheden te ontwikkelen.

We gebruiken verwondering als vertrekpunt om te leren. Van de Wint zag deze plek als zijn laboratorium voor de kunst. ‘Wat iemand ook weet en wat iemand ook voelt, er is altijd meer om enthousiast over te zijn, meer om te leren en meer om te onderzoeken’.

Stichting De Nollen probeert met hun kunsteducatie leergebieden te verbinden en hiermee een unieke waarde toe te voegen aan het curriculum van een school. Leerlingen krijgen zo de kans zich niet alleen cognitief, maar bijvoorbeeld ook creatief en sociaal-emotioneel te ontwikkelen. Tijdens alle workshops is er plaats voor verwondering, verbeelding en creativiteit, voor reflectie op jezelf en voor betekenisvol leren. 

De Nollen biedt de mogelijkheid om te laten zien dat de monumentale werken van Van de Wint toch heel toegankelijk zijn, uitdagend om aan te raken, doorheen te lopen en te ondergaan. Met zijn ‘ervaringskunst’ heeft De Nollen een sociaal maatschappelijke functie in de regio en is het in staat een kwalitatief hoogwaardig educatief programma aan te bieden aan het basis- en voortgezet onderwijs. 

Het educatieplan is gebaseerd op vier pilaren. Waarmee we een bijdrage willen leveren aan de ontwikkeling van kinderen. Die opgroeien in een tijd die razendsnel verandert.

  • Ervaren
  • Onderzoeken
  • Ontwerpen
  • Reflecteren

Save the date – 1 April 2023 –

Docentendag De Nollen

Om docenten te blijven motiveren voor kunsteducatie laten wij u graag kennis maken met kunst en u op een positieve manier kunst laten ervaren. Wij nodigen u dan ook graag uit voor de opening van het nieuwe seizoen op De Nollen. Beleef De Nollen tijdens een rondleiding door het natuurgebied en langs de kunstzinnige bouwsels. Graag geven wij ook een ‘kijkje in de keuken’ en presenteren wij het nieuwe aanbod aan workshops. Maar op deze dag zal u zelf ook de handen vuil maken en een workshop van het KunstLab kunnen ervaren. Wij hopen op deze manier een duurzame relatie voor de toekomst op te kunnen bouwen.

Programma 

15:15 Inloop en welkomstwoord
15:30 Rondleiding over De Nollen
16:30 Pauze (hapje en drankje)
17:00 Workshop Film en Fotografie Verdwaal in een Grieks Verhaal.
18:00 Einde (drankje)

U kunt zich tot 15 maart aanmelden voor de docentendag door te mailen naar info@projectdenollen.nlDeelname is kosteloos. 

De Workshops

KleuterLab

Met zijn ‘ervaringskunst’ is De Nollen bij uitstek een plek om de wereld te ontdekkenPeuters en kleuters hebben de natuurlijke drang om te verkennen. Hierbij zetten ze hun zintuigen in en spelenderwijs vullen ze hun bibliotheek van ervaringen. Alles wat ze meemaken, beleven en voelen draagt bij aan hun kijk op de wereld. Onderzoekend leren is een prachtig middel om kinderen te laten ontdekken, te leren van vallen en opstaan en op eigen tempo te laten ontwikkelen.

 

Kleuren & Vormenjacht!

Bij een wandeling over de Nollen gaat het om oriëntatie in de ruimte, om afstand, maat en schaal. Maar ook over licht en donker, vormen en kleuren! Tijdens de Kleuren en Vormenjacht krijgen de kleuters een tablet van de begeleiders en maken ze in tweetallen foto’s van alle vormen en kleuren die ze op de Nollen tegenkomen. Hoeveel kleuren kunnen ze vinden? Welke vormen zien ze allemaal? Vervolgens gaan ze als de echte kunstenaar van de Wint aan het werk. Elke leerling maakt een eigen schilderijtje. Na afloop is er ruimte om met elkaar de kunstwerken te bekijken en hierop te reflecteren. Welke vorm is dat? Wat is mooi, wat lelijk? Wat is je lievelingskleur?

 

Praktische informatie

● Duur: 1 uur

● Maximaal: 20 leerlingen per keer

● Data: in overleg met school

● Prijs:€ 6,70 P.O (begeleiders zijn gratis)

● Doelgroep: Geschikt voor primair onderwijs. Groep 1,2,3

*Wij verwachten vanuit de school 5 begeleiders per 20 leerlingen.

Whatsapp Speurtocht

Eindelijk ongestoord appen tijdens de ‘les’! Jaaa! Want met deze speurtocht krijgen leerlingen de opdrachten van de rondleider via WhatsApp! Een ervaren gids begeleidt ze door het gebied. Pas wanneer er een opdracht goed is voltooid krijgen de leerlingen de volgende opdracht via whatsapp binnen.
Welk sterrenbeeld herkennen ze in Ether? Maak een foto van de vuurtoren in actie! Zoek een figuur dat verwijst naar het heelal. De leerlingen moeten goed zoeken om de kleinste details in de mooiste kunstwerken te vinden. Deze speurtocht kunnen ze met de hele klas doen in groepjes van vijf. 

Praktische informatie

● Duur: 1,5 uur

● Maximaal: 25 leerlingen per keer

● Data: in overleg met school

● Prijs:€ 6,70 P.O (begeleiders zijn gratis)

● Doelgroep: bovenbouw primair onderwijs.

*Wij verwachten vanuit de school 5 begeleiders per 20 leerlingen.

Workshop Beeldende Vorming

Boutjes en moertjes, oud blik, drijfhout of plastic, het zijn allemaal materialen die opnieuw gebruikt kunnen worden om er iets anders van te maken. Kunst en recycling gaan hand in hand. Kunstenaars transformeren oude, gerecyclede objecten in verbazingwekkende hedendaagse kunstwerken. De trend begon bekendheid te krijgen in de jaren tachtig toen musea en galerieën hun deuren openden voor innovatie in creativiteit.

In dezelfde tijd begon Ruud van de Wint ook van natuurlijke materialen kleine kunstwerkjes en voorstudies te maken. Wat Van de Wint interesseerde was de verbinding tussen het ene element en het andere element. De meeste sculptuur modellen van Van de Wint zijn samengesteld uit een verticale vorm, een stukje hout, een scheepstoeter, een stuk ijzer, waar een organische of geometrische vorm bovenop is geplaatst. Soms ligt het er los op, soms is het vastgedrukt in een stukje gips of klei dat voor de verbinding tussen de twee elementen zorgt. De enige toevoeging is dat van de Wint soms een steen of een stukje hout heeft beschilderd.

Tijdens deze workshop zullen leerlingen net als Ruud van de Wint, met gevonden voorwerpen en natuurlijk materialen uit onze ‘SprokkelShop’ hun eigen kunstwerk maken. Tot slot gaan de leerlingen hun kunstwerken presenteren op hun eigen gekozen sokkel in de Nollentuin. Hierna wordt het werk gefotografeerd en mag het mee naar school in hun eigen portfolio.

Praktische informatie// ‘Gevonden Voorwerpen’
● Duur: 2 uur
● Maximaal: 100 leerlingen
● Data: in overleg met school
● Prijs:€ 6,70 P.O/ € 8,00 V.O leerling (begeleiders zijn gratis)
● Doelgroep: Bovenbouw P.O, onderbouw V.O
Vanuit De Nollen wordt de workshop gegeven door twee CKV docenten. Daarnaast verwachten wij vanuit de school een begeleider per 15 leerlingen.

Doelen
De leerling:
– leert verbindingen maken tussen verschillende materialen
– maakt een kunstwerk van verschillende soorten materiaal, gips en linnen
– leert hun eigen werk te presenteren

Deze workshop sluit aan bij de kerndoelen onderbouw (VO): 40 en 48

Workshop Nieuwe Media

Tijdens deze workshop maken de leerlingen in groepjes van drie een eigen podcast over hun ervaringen op De Nollen. De leerlingen krijgen 12 kaarten mee waarop routines staan beschreven die in musea vaak worden gebruikt tijdens rondleidingen maar ook zeer geschikt zijn voor een mooi gesprek over kunst op De Nollen. De routines stimuleren interactie en laten leerlingen oefenen met 21e eeuwse vaardigheden zoals kritisch denken, creatief denken en samenwerken.

De routines geven ook houvast aan het gesprek over de kunst op De Nollen. Nadat de podcast is opgenomen keren de leerlingen terug naar de ontvangstruimte. Het opgenomen materiaal wordt achteraf gemonteerd door een editor waarna de leerlingen de podcast een week later op Spotify echt kunnen beluisteren, zodat vrienden en familie thuis kunnen meegenieten. 

Praktische informatie// ‘Podcast de Nollen’
● Duur: 1,5 uur
● Maximaal: 15 leerlingen
● Data: in overleg met de school
● Prijs:€ 6,70 P.O/ € 8,00 V.O per leerling (begeleiders zijn gratis)
● Doelgroep: Bovenbouw P.O, onderbouw V.O, (kunstgeschiedenis)

De workshops worden gegeven door 5 gidsen van de Nollen. Daarnaast verwachten wij vanuit de school een begeleider per 15 leerlingen.

Eerst krijgen de leerlingen een introductie over het maken van een podcast (15 min) daarna zullen de leerlingen onder begeleiding van hun eigen gids de routine kaarten voltooien op De Nollen (60min). Vervolgens wordt hun podcast gemonteerd door editors van de Nollen. Achteraf zijn de podcast te beluisteren op Spotify.

Doelen
De leerling:

  • leert observeren en voorstellingsvermogen gebruiken
  • leert te beschrijven en creatief te denken
  • leert te analyseren en samenvatten
  • leert samen te werken en structuur in een verhaal aan te brengen
  • leert verbanden te leggen, vergelijkingen te maken en te reflecteren

Deze workshop sluit aan bij de kerndoelen onderbouw (VO): 1 en 7

Workshop Film & Fotografie

Er is geen twijfel over mogelijk dat de Griekse mythologie een van de beroemdste ter wereld is. Vandaag de dag is het nog altijd heel handig om kennis te hebben van de Griekse mythologie. Veel verhalen hebben namelijk hun sporen nagelaten in bijvoorbeeld de kunst en de hedendaagse taal. Verscheidene begrippen en uitdrukkingen uit het hedendaags taalgebruik zijn aan de Griekse mythologie ontleend. Denk bijvoorbeeld aan de tantaluskwelling, de doos van Pandora, of de sisyfusarbeid.

De Griekse mythologie bestaat uit vele verhalen en mythen over de goden en helden in het oude Griekenland. Sommige van deze goden waren oergoden en hadden vaak de grootste krachten. Er waren ook minder belangrijke goden die de bevelen van de belangrijkste goden ontvingen. De Griekse mythologie beschrijft levens en avonturen van Griekse goden en hun families. Soms zijn er zoveel verschillende verhalen over dezelfde god en elk van deze verhalen lijkt waar te zijn.

Tijdens de workshop “Verdwaal in een Goddelijk Verhaal’ beginnen we met een rondleiding die ons meeneemt naar een van de meest indrukwekkende werken op de Nollen; het kunstwerk ‘Ether’. Dit kunstwerk leent zijn naam aan de god ‘Ether’ en is het startpunt van deze workshop. Hierna zullen de leerlingen een eigen mythologie uitbeelden door middel van hun ‘Verderkijkdoos’.

Met hun eigen ‘Verderkijkdoos’, mobiele telefoon en tablet maken de leerlingen een complete, kleine, digitale studio waar ze hun eigen gekozen mythe kunt vastleggen met geweldige beelden.

Praktische informatie// ‘ Verdwaal in een Goddelijk Verhaal’ 
● Duur: 2 uur
● Maximaal: 20 leerlingen
● Data: in overleg met de school
● Prijs: € 6,70 P.O/ € 8,00 V.O per leerling (begeleiders zijn gratis)
● Doelgroep: Bovenbouw P.O, onderbouw V.O

De workshops worden gegeven door 1 gids van de Nollen en 2 docenten. Daarnaast verwachten wij vanuit de school een begeleider per 20 leerlingen.

Eerst krijgen de leerlingen een rondleiding over de Nollen (max. 30 min.) Daarna zullen ze in het Kunstlab werken aan hun beeldverhaal (max. 1,5 uur).

Doelen

De leerling:

  • Begrijpt het verschil tussen een mythe en een sage
  • Leert over goden, halfgoden of helden uit het verleden en welke rol ze speelden
  • Leert een beeldverhaal te maken
  • Leert goed te kijken en samen te werken
  • Leert constructies bedenken en techniek te ervaren
  • Materiaal te onderzoeken en daarmee te experimenteren
  • Leert zijn werk te presenteren

Deze workshop sluit aan bij de kerndoelen onderbouw (VO): 54, 55, 56

:Workshop Tekenen 

Clair-obscur is een techniek uit de schilderkunst, film en fotografie waarbij het contrast tussen licht en donker sterker wordt weergegeven dan in het echt het geval is. Clair -obscur is voor Van de Wint tot een symbool geworden. Niet alleen voor de verhouding tussen licht en donker in een schilderij, clair- obscur drukt ook het heldere, rationele en het duistere, irrationele uit, het Apolonische en het Dionysische. In zijn schilderijen gaat het om de wijze waarop een lichte kleur zich verhoudt tot een donkere kleur. Een lichte kleur komt achter een donkere tevoorschijn of lijkt daar juist achter te verdwijnen.

‘Elk licht heeft letterlijk zijn schaduwzijde en beiden bestaan dankzij elkaar. Schaduw betekent een herinnering aan een vorm of figuur in de ruimte, waarbij sprake is van een al of niet aanwijsbare lichtbron. Zelfs een minimale aanwezigheid van licht en schaduw wekt suggesties van een ruimtelijke illusie.’

In het werk van Rembrandt is deze techniek duidelijk zichtbaar. Zijn lichtpartijen steken fel af tegen de donkere partijen op zijn schilderijen. Hij gebruikt weinig middentonen. Rembrandt wordt tegenwoordig vaak beschouwd als de “meester van licht en schaduw”. Hij speelde al vroeg met met licht- donker contrasten: fel licht en diepe schaduwen. Het contrastrijke gebruik van licht en schaduw werd handelsmerk van zijn stijl.

Zijn gebruik van clair-obscur was niet alleen een grote bron van inspiratie voor het schilderwerk van Van de Wint, ook in de verschillende bouwsels en de ondergrondse gang van Eidolon wordt je verrast door een gecalculeerde schaduwwerking die zo herkenbaar is in het werk van Rembrandt.

Praktische informatie// ‘Vang het Licht’

Tijdens deze workshop krijgt de leerling een introductie over een belangrijke thema’s in het schilderwerk van R.W. van de Wint. Het onderzoeken van licht en donker. 

● Duur: 2 uur

● Max: 24 leerlingen

● Data: in overleg met school

● Prijs:€ 6,70 P.O/ € 8,00 V.O per leerling (begeleiders zijn gratis)

● Doelgroep: Bovenbouw P.O, onderbouw V.O

De workshop wordt gegeven door twee kunstvakdocenten. Daarnaast verwachten wij vanuit de school een begeleider per 15 leerlingen.

Doelen

De leerling leert:

  • het intens bestuderen van het onderwerp
  • contrasttechnieken
  • fijn én grof te tekenen 

Workshop Schilderen

In de jaren ‘60 en ‘70 spelen zijn de Wint’s alter-ego’s Rudi en Jochem een belangrijke rol. Rudi van de Wint was zich sterk bewust van de tegenstellingen in de wereld. Hij noemde dat de ‘paradox’. Leven is niet zonder dood, licht niet zonder de duisternis en abstract kan niet zonder figuratief. Ook hijzelf bestaat uit tegenstellingen. Zo is hij zowel zijn rationele kant, de meer conceptueel en abstract werkende kunstenaar die hij Rudi noemt. Tegelijkertijd is hij ook de emotionele en expressieve: Jochem.

Rudi en Jochem figureren in performances en fotografie, maar het is het schilderen dat centraal staat, ook in dit werk. Hij citeert basisprincipes van schilderkunst: de ‘gulden snede’ en ‘het stilleven’, maar ook voor de ontwikkeling van schilderkunst en abstractie belangrijke schilders en stromingen, zoals Mondriaan en De Stijl.

Bij Jochum is geen sprankje rationaliteit te vinden en Rudi is een en al beheersing. Het onderscheiden van de rationeel beheerste en de emotioneel impulsieve kunstenaar vond Van de Wint te clichématig. Hij vond dat een expressionistische vlek met dezelfde beheersing of impuls is aangebracht als een lijn bij Mondriaan.

Jochum en Rudi zitten elkaar met hun tegengestelde opvattingen in de weg, maar beiden zijn op zichzelf genomen waar. In werkelijkheid draagt iedereen zowel een Jochum als een Rudi in zich. Met de performance heeft Van de Wint willen laten zien dat je als mens niet gespleten bent, maar wel een dubbelzinnige natuur hebt. De ambivalentie wordt als dilemma ervaren, maar is eigenlijk een vorm van natuurlijkheid.

Praktische informatie// ‘Jochum & Rudi’

Tijdens deze workshop krijgt de leerling een introductie over een belangrijke thema in het schilderwerk van R.W. van de Wint. Het onderzoeken van tegenstellingen in stijl, het expressionisme en het constructivisme.

● Duur: 2 uur

● Max: 20 leerlingen

● Data: in overleg met school

● Prijs:€ 6,70 P.O/ € 8,00 V.O per leerling (begeleiders zijn gratis)

● Doelgroep: Bovenbouw P.O, onderbouw V.O

De workshop wordt gegeven door twee kunstvakdocenten. Daarnaast verwachten wij vanuit de school een begeleider per 15 leerlingen.

Doelen

De leerling leert over:

  • abstractie en figuratie
  • kubisme en naturalisme
  • een ordelijke traditionele compositie en een chaotische anti-traditionele compositie

Workshop Cyanotype 

In de lente- en zomermaanden maken leerlingen kennis met de mogelijkheden van een oud en prachtig fotografisch proces, cyanotype. Met behulp van gedroogde bloemen en planten maken leerlingen een compositie op lichtgevoelig papier. Door belichting van de zon ontstaat een unieke afdruk in blauw(tinten) en wit. Blauwdruk is een ontzettende leuke techniek om met kinderen te doen. Een lage moeilijkheidsgraad met een verrassend resultaat. Het is toveren met licht!

Praktische informatie// ‘ Toveren met licht’ 
● Duur: 2 uur
● Maximaal: 25 leerlingen
● Data: in overleg met de school
● Prijs: € 6,70 P.O/ € 8,00 V.O per leerling (begeleiders zijn gratis)
● Doelgroep: Bovenbouw P.O

De workshops worden gegeven door 1 gids van de Nollen en 2 docenten. Daarnaast verwachten wij vanuit de school een begeleider per 20 leerlingen.

Eerst krijgen de leerlingen een rondleiding over de Nollen (max. 30 min.) Daarna zullen ze in het Kunstlab werken aan hun ontwerp (max. 1,5 uur).

Doelen

De leerling:

  • Leert goed te kijken en samen te werken
  • Leert ontwerpen bedenken en techniek te ervaren
  • Materiaal te onderzoeken en daarmee te experimenteren
  • Leert zijn werk te presenteren

* Alle prijzen zijn excl. btw. Voor het voortgezetonderwijs en beroepsonderwijs zijn de prijzen excl. btw en 5 % CJP commissie.